x
 
y
Velkommen til Salsa med Substans...

... Et univers, hvor vi både er optaget af selve dansen og af interaktionen mellem kønnene i dansen.

Vi fokuserer på, at kursisterne lærer Salsa fra grunden, med særligt fokus på detaljerne i trinene og i føringen.

I undervisningssituationen understøtes de praktiske danseøvelser af ord og passende metaforer; og med hjælp fra tyngdekraften, kan dansen pludselig opleves som værende tredimensionel.

Vi lægger i vores undervisning vægt på, at kursisterne skal lære at mærke og at kropsliggøre dansen.

Herrerne skal lære at føre, og kvinderne skal lære at lade sig føre—noget, der tilsyneladende lyder nemt, og som slet ikke er det, på grund af den samfundskultur, vi lever i.

Hvad er Salsa?

Salsa er en af de sociale caribiske pardanse.

Salsa danses af begge parter med lækre, bløde og sensuelle kropsbevægelser, hvorved såvel beherskelse af kroppens bevægelse, koordinering og smidighed bliver udfordret og styrket. Kvinden skal lære "at give slip" og "lade sig danses", og manden skal lære at føre.

Salsa danses i par, en kvinde og en mand sammen. I undervisningen danses Salsa typisk i en såkaldt rueda de casino, som betyder, at samtlige par danser den samme figur i en rundkreds, og der skiftes dansepartner for hver ny figur. På den måde kommer alle mænd til at danse med samtlige kvinder, og omvendt. Det er meget lærerigt, at danse med forskellige partnere.

I ruedaen bliver mændenes hukommelse sat på en prøve, da de skal kunne genkende, huske og initiere figurerne.

Mange udtrykker, at Salsa er som en fest—en dans, der er sjov at lære—især på et hold. Der bliver typisk grinet meget på holdene, og alle hygger sig med det sociale moment i dansen. Mange lærer hinanden rigtig godt at kende via undervisningen, og bliver venner for livet, og flere tager udfordringen op og mødes andre aftener på de utallige dansesteder i København, for at øve de lærte figurer og hygge sig i hinandens selskab.

Hvad tilbyder vi?

Undervisning (Se "Holdbeskrivelse", "Hold", og "Enetimer")
Værksteder
Polterabend-firmafest (Se "Polter")
Salsa og parterapi (Se "Salsa/terapi")
"Salsa uden pause" og Salsa til andre slags musik (Se "Særlig Salsa" )

 
 
Holdbeskrivelse

Holdundervisning foregår i en afslappet stemning. Vi (jeg har oftest en eller to medhjælpere) fokuserer på DIN læringsproces.

På begynderniveau lærer du grundtrin og et sæt fundamentale delvariationer, der er grundlag for Salsaen.

Du kan tænke på det at lære Salsa, som om det var Legoklodser: Du får opbygget en "basis værktøjskasse", som du senere kan bruge til at skabe dansen.

Du, manden, skal intellektuelt lære hvert eneste trin i processen, mens du, kvinden skal fokusere på at lade dig føre, som ikke er nemt i vores kultur, hvor kvinder har lært at skulle have styr på så mange ting!

Når vi har den basale værktøjskasse på plads, lærer vi figurer ved at sætte de basale elementer sammen.

Hos os er ideen ikke, at du skal lære et vist antal figurer i en vis tidsramme, snarere at få de basale elementer på ryggraden, så at du, manden, hurtigst muligt kan lave dine egne variationer.

Salsaundervisning kan sammenlignes med sprogundervisning:

Lad os sige, at du skulle lære russisk.

Først of fremmest skal du lære det cyriliske alfabet. Det svarer til grundtrin.

Så kommer ord og de basale gramatiske elementer, som svarer til de basale delfigurer.

Bagefter begynder du at lære nogle færdige sætninger, som svarer til de basale figurer.

På et tidspunkt kan du godt se, at du bliver nødt til at lave dine egne sætninger, ikke!

I Salsa, betyder det, at du nu har nok overblik til at bryde de figurer, du har lært sammen og lave dine egne variationer!

Både på begynder og højere niveauer lærer du også et særligt fagsprog, med udtryk som: "at falde på sin højre fod", "at lave krabbegang" (som skal forebygges!), "at lege tung og dum", m.m.

Som mand skal du lære rigtig mange ting udenad, deriblandt figurene OG deres navne.

For at lette indlæringen i begyndelsen—hvor alt i forvejen kan blive lidt uoverskueligt—kommer figurene i en bestemt rækkefølge, hvor den ene figur bygger på den forrige. Variationernes navne afspejler denne progression, som gør det nemmere at huske dem.

 
Hold

Kontakt os for nærmere hold oplysninger!

salsaogsubstans@gmail.com eller 29 39 35 36

 
Enetimer

Nogle kursister ønsker at tage en eller flere enetimer.

Måske har du det svært med nogle trin (vi er alle forskellige i, hvordan, og hvor hurtigt vi lærer).

Eller måske synes du, at undervisningen ikke går hurtigt nok, og ønsker enetimer for at komme videre hurtigere.

Vores prispolitik for enetimer gør, at alle per definition har lettere råd til dem.

I stedet for at kræve det sædvanlige (som regel ret høje) beløb, betaler du efter, hvad du har råd til. Den bedste måde er, at du giver et beløb svarende til din egen timeløn. Dvs., hvis vi er heldige, at du er bankdirektør, så "scorer vi kassen" ved at få din høje timeløn, og hvis du er på dagpenge eller på bistandshjælp, så er det det beløb, du betaler!

   
Særlig Salsa

Salsa til anden slags musik

Har du oplevet dette? Du tog til et diskotek, og kunne ikke rigtigt danse, fordi der ikke var Salsamusik?

Hvis du lytter godt til anden slags musik, så vil du lægge mærke til, at du faktisk ofte kan danse Salsa til det. "1-2-3-pause" rytmen kan findes i mange melodier, selv melodier, du aldrig ville have forbundet med Salsa!

Før du ved det, danser du til nogle af dine yndlingssangere (for mig betyder det, at jeg kan danse til nogle af mine favoritter: Leonard Cohen, Bob Dylan, Lisa Ekdahl, Cornelis Vreeswijk, og Cat Power, for kun at nævne nogle få).

Under processen vil du opleve, at nogle af disse melodier skaber en slags trance, når du danser til dem, som det kan være tilfældet, når du danser på taktens andet slag!

Når du har styr på det, så bliver det tid til...

 
Salsa uden pause

Nu, hvor du har udviklet dit øre til at høre musikken på en ny måde, kommer det helt naturligt at finde noget musik, der "næsten" kan danses Salsla til.

"Næsten" bliver til "Det kan lade sig gøre", ved at danse Salsa ... uden pause!

Hvis du nu stadig er forholdsvis begynder, så husker du måske stadig, at det ikke var nemt at huske denne pause (det med pausen er en af de hyppigste problemstillinger for begyndere). Når du har helt styr på pausen, kan du tage hold på et nyt kapitel.

Med Salsa uden pause åbner din horizont sig endnu mere. Der findes mange, mange stykker musik, der er meget gode til at danse Salsa uden pause til!

Når du har øvet dig på Salsa uden pause, så bliver du meget bedre til at kunne danse almindelig Salsa. Netop fordi du har fået skærpet opmærksomheden på pausen.

Nogle stykker musik kan danses både med eller uden pause. Du vil f.eks. opleve, at et ret langsomt stykke—når der danses uden pause—bliver hurtigere.

 
Værksteder med fokus på særlige emner

Føring

Jo mere Salsa du danser, desto flere emner præsenterer sig, og desto dybere kan du udforske dem.

Nuværende og tidligere kursister siger sommetider, at mange mænd på dansestederne kunne føre mere bestemt, og mange kvinder kunne lære at lade sig føre!

Selvom du ikke længere er begynder, kan du måske få gavn af, at få en opfrisker omkring føring.


Salsa er en 3-dimensionel dans: brug tyngdekraften!

Fordi dansen på dansegulvet foregå i to retninger, kunne det komme som en overraskelse, at Salsa skulle have tre dimensioner. Den har det, dog, og den tredje dimension er tyngdekraften!

Under dansen kan manden bruge denne utømmelige kilde af energi, ved at "falde" på de rigtige tidspunkter, og derved opsamle energi fra jorden og give den videre til kvinden.


Særlig Salsa

Se her for andre måder at danse Salsa på!

Kig efter meddelelser på denne side og de sociale medier omkring sådanne værksteder, som vi kommer til at afholde en gang i mellem.

Eller, hvis du ikke kan vente, kig under Enetimer og se, at du har råd til dette!

 
Polterabend, firmaevents, fødselsdags- og familiefester, osv.

Hvis du har læst nok af ovenstående, så ved du allerede, at vores Salsaundervisning fokuserer meget på kønsroller.

  • Dette gør den meget oplagt til begivenheder som polterabend, firmaevents o.l., hvor drillerier og flirt ofte ligger i baggrunden.
  • Sjov og basal Salsaundervisning kan være et levende indslag i fødselsdags- og familiefester.

Vi kan komme hos Jer og tilbyde en lærerig oplevelse med masser af grin!

Kontakt os her salsaogsubstans@gmail.com eller ring til +45 29 39 35 36 for detaljer!

 
Salsa og parterapi

Salsa er mere end blot en pardans.

For at kunne danse Salsa ordentligt, kræver det, at kvinder bliver "rigtige" kvinder, og mænd "rigtige" mænd: manden skal føre kvinden, og kvinden skal lade sig føre, uden forhandling, uden diskussion!

I en forholdsvis ufarlig sammenhæng, afspejler Salsa, hvad der foregår i samfundet (hvor kvinder er blevet tvunget til at blive kontrollerende kopier af mænd, og mænd er blevet omdannet til "tøsedrenge"). Det betyder dog ikke, at mænd igen skal kontrollere kvinder.

For at en kvinde kan føle sig tryg nok til at lade sig føre, skal hun kunne mærke, at manden er i stand til at føre hende.

Her udfordres den evige balance mellem kønnene, og deres respektive egenskaber—balancen mellem modpoler som i enhver form for polaritet: dag og nat, varmt og koldt, lys og mørke, osv., hvor den ene ikke kan eksistere uden den anden.

Jeg har lært af min undervisning, at følgende er de største udfordringer folk møder, når de begynder at danse Salsa:

  • Kvinden må lære at udforske sin kvindelighed, ved at give slip på kontrollen, og lade manden overtage styringen. Derved kan hun udfolde sig og hengive sig i dansen. Hun kan blive så opslugt i processen, at hun nærmest mister kontakten med omgivelserne.
  • Manden må lære at udforske sin mandighed, ved at føre på en bestemt og alligevel blid måde, bestemt nok til at vise kvinden, at han er der for hende, og blid nok til at vise hensyn til hendes proces. På den måde skaber manden den trygge ramme, hvor kvinden kan udfolde sig.

Begge parter udforsker deres møde gennem, at de begge udfylder deres roller ved at lade den anden udfylde sin.

Så længe kvinden prøver—bevidst eller ubevidst—at kontrollere processen, eller så længe manden ikke fører ordentligt, så bliver dansen ikke mere end en bestræbelse, eller—i værste tilfælde—en kamp. Det øjeblik parterne udfylder deres roller, bliver dansen en oplevelse af høj kvalitet.

Det er ikke tilfældigt, at Salsa og andre latindanse betragtes som meget sexede, især i de nordiske, kolde lande: det er meget nemt at sammenligne Salsa med sex. Under begge aktiviteter har kvinder og mænd forskellige roller, som igen afspejler deres respektive køns essens, det feminine og det maskuline. Ekstase, enten under sex eller salsa, opnås kun ved at hvile i sin essens.

Min motivation for at undervise Salsa kommer fra glæden ved at se mennesker genfinde deres essens.

  • De fleste kvinder kommer til at mærke, hvor dejligt det er, at danse med en mand der kan føre, og derved fuldt kunne hengive sig til dansen. Når jeg selv danser kvinde, kan jeg også få den fornemmelse, at jeg bare kan nyde det uden at skulle tænke på noget som helst. I en "rigtig" mands hænder, kan jeg endda danse med lukkede øjne.

  • Jeg har set mænd opbygge deres selvtillid, ved at lære at føre på en ordentlig måde. De lærer at forvandle deres råstyrke til en opbyggende styring, eller at bringe deres mandighed op til overfladen igen.
 
SOS Forløb

SOS er målrettet par, der gerne vil styrke deres relation, både i—og udenfor sengen.

Forløbet består af følgende:

  • 9 gange salsaundervisning à 1,5 timer;
  • 3 timers individuel parterapi.

I salsaundervisningen lærer I at danse salsa, som I ville, hvis I var på et almindeligt hold—bortset fra, at vi fokuserer endnu mere på kønsroller.

Under parterapisamtalerne bruger vi det, I har oplevet i salsaundervisningen som grundlag for at undersøge Jeres relation, og hvad der kunne gøres for at få den til at blomstre igen.

Forløbet koster 2.000,00 kr. for parret.

Ekstra parterapi kan tilbydes efter behov, se vores enetime prispolitik.

 
SOS i pressen

SOS er blevet beskrevet i en artikel i Dagbladet Frederiksborg Amts Avis.

Her finder du både et billede af artiklen og—fordi billedet ikke er så tydeligt—også en gengivelse af selve teksten.



Genopliv kærligheden

Mange er tilbageholdende med at opsøge en parterapeut. De ser for sig et kedeligt kontor og lange, opslidende samtaler. Men det behøver ikke være så alvorligt. Vi har talt med parterapeuter, som med succes kombinerer gode råd med salsa.

Af Birgitte Bartholdy.

Trænger jeres parforhold til et løft, men er det for kedeligt at sidde på en terapeuts kontor og snakke? Så var det måske en ide at prøve en af de nye terapi- og foredragsformer, der skyder frem. Hvad med at danse salsa sammen med terapeuterne, før I tager en alvorlig samtale med dem om jeres problemer?

Dette tilbud kommer fra salsainstruktør Jean-Paul Bardou og psykoterapeut Jane Rubien.

Sammen udbyder de kurset Salsa og Substans med ni salsalektioner og mulighed for en terapisamtale bagefter efter behov.

Jean-Paul Bardou blev optaget af at danse salsa for ni år siden og opdagede, at dans kan få et parforhold til at slå gnister igen.

årsagen er, mener han, at salsa har klare regler for de to køn, og at både mænd og kvinder derfor får bedre mulighed for at udfolde sig. "Den vigtigste regel er, at manden fører, og kvinden bliver ført. For at blive gode til at danse, er det nødvendigt, at mænd lærer at bestemme, og kvinden lærer at slippe kontrollen og følge hans anvisninger," siger han.

Han ved, at den slags bemærkninger får nogle kvinder op i det røde felt. Det er da også sket, at de er begyndt at diskutere med ham og insistere på, at de ikke vil finde sig i at blive bestemt over.

"Men så går der ged i dansen. Det handler ikke om, at kvinden skal underkaste sig sin mands vilje, men om at være villig til at møde ham i dansen og give ham en chance for at vise, at han er i stand til at skabe de rigtige rammer for hende."

Mænds utydelige signaler

Ifølge Jean-Paul Bardou har han aldrig i sin undervisning mødt en kvinde, som ikke til sidst er endt med at givet ham ret i, at en klar fordeling af roller gavner samarbejdet. Og i øvrigt også kan virke oplivende på seksualiteten, hvis parret tager deres erfaringer fra dansegulvet med sig hjem i dobbeltsengen.

Jean-Paul Bardou er den styrende, når det gælder danseundervisningen, mens Jane Rubien som er cand. psych. og specialist i psykoterapi, fører an i samtalerne bagefter.

Hun siger, at hun ofte allerede, når parrene kommer på gulvet, kan se, hvor forholdet er vredet skævt. Netop derfor er dansen en god forberedelse til samtalerne bagefter, forklarer hun.

"Når man danser salsa, bytter man partner hele tiden, og man lærer på den måde at være lydhør. Mænd øver sig i at føre, så det passer til de kvinder, de danser med. Og kvinder lærer at læse forskellige mænds signaler, for der er stor forskel på, hvor tydelige mænd er. "

Kvindelige kopier

Desuden er salsa ifølge Jean-Paul Bardou fantastisk til at vække flirten til live igen. Han er oprindelig fra Frankrig og har iagttaget, at danske par har sværere ved at holde spændingen ved lige end franske par. "Måske fordi at danske kvinder i højere grad tvinges til at blive kopier af mænd. De føler, de skal holde styr på alting, også deres mænd. Det duer ikke, når de danser salsa."

Ifølge Jean-Paul Bardou og Jane Rubien er mange danske kvinder og mænd i underskud, når det drejer sig om at nyde. Langt hen ad vejen skyldes det travlhed og dårlig kommunikation.

"Både kvinder og mænd kan have svært ved at tage ansvar for deres egne behov og bliver i stedet mopsede over, at den anden ikke gætter, hvad de har brug for," siger Jane Rubien.

Gennem dans og samtaler kan parrene blive bedre til at udtrykke deres ønsker, vel vidende at det netop er ønsker. Måske bliver de ikke opfyldt, men det nytter ikke at blive sur på sin partner af den grund.

På kurset danses der i halvanden time én gang om ugen ni gange i løbet af en sæson. Et par af gangene eller mere, kan parrene få en samtale bagefter.

Se mere om Salsa og Substans på www.salsaogsubstans.dk, hvor man også kan melde sig til en ny sæson hos Jane Rubien og Jean-Paul Bardou. I øvrigt tager han også ud til fester eller polterabender og underviser i salsa med fokus på kønsroller.

En anden udgave at artiklen kan findes på AOKs hjemmeside.

 
Underviser

Holdene bliver undervist af Jean-Paul Bardou.

Jeg begyndte med Salsa i november 2003, hos Beni Garcia (gad vide, hvad der er sket med ham!) på Mambo, som den gang hed Sabor Latino. Jeg havde aldrig danset før i mit liv, og det var en stor udfordring i forhold til mit selvbillede. Jeg troede ikke, at jeg ville blive god til det.

Jeg blev fuldstændig bidt af det, dog. Snart var jeg på samtlige hold, dvs. 3 hold 3 dage om ugen. Langsomt blev jeg en slags medhjælper for Beni. En skøn aften, midt i en ret svær figur, sagde han pludselig til mig, at jeg skulle danse kvinde. Så lærte jeg det!

Så blev det tid til at gå videre. I et par sæsoner underviste jeg i aftenskole regi. Det var der, ideen om Salsa med Substans begyndte at træde frem: det blev så tydeligt for mig, at kønsroller i Salsa og kønsroller i den virkelige verden lignede hinanden så meget, at den ene kunne bruges til at afhjælpe den anden! Se SOS for mere om dette.

Det var så tydeligt at se, at den måde, jeg havde formuleret aftenskole forløbet havde tiltrukket nogle mennesker, der netop også havde kønsroller som emne.

På dette tidspunkt begyndte aftenskolerne at have det svært. Så blev jeg medunderviser hos Salsa Fritz, med hvem jeg har været indtil vinteren 2014, hvor Fritz midlertidigt holdt op med at have hold.

Jeg har også haft et fem-årigt undervisningsforløb med tre hold på forskellige niveauer i hver sæson i Korsbæk, den velkendte lille provinsby...

Min filosofi er, at alle skal kunne være med. Dvs., at jeg bruger den tid, der kræves, så at vi udvikler os på en ordentlig måde, med særlig opmærksomhed for dem, der måske har det lidt svært i starten.

Det er ikke alle, der bliver elitedansere. Min interesse er at formidle noget spændende. Jeg er en god pædagog, god til at finde billeder eller metaforer, og til at få kursisterne til at blomstre.

Oftest har jeg en eller to kvindelige medhjælpere, der begge i varierende grad også kan danse mand. Dvs., at du får meget opmærksomhed hen ad vejen!

Kontakt

Du kan få fat på os på følgende måde:

salsaogsubstans@gmail.com eller

Ring til Jean-Paul på +45 29 39 35 36.

Udtalelser fra kursister og tidligere kursister

A.-N.: Jean Paul er en særdeles dygtig danser og salsaunderviser. JP lægger vægt på, at mand og kvinde forstår dansens egentlige karakter, hvor manden fører og kvinden lader sig føre. Det stiller særlige (store) krav til manden. Han skal tilegne sig de mange dejlige figurer og han skal kunne teknikken. Men, så bliver resultatet også, en for begge parter, lækker danseoplevelse.

J.V.: Her kan alle være med!

Vi har nu gennem 3 sæsoner oplevet Jean-Paul som en tålmodig og grundig instruktør, hvor der er tid til, at alle er med.

Der er også plads til grin og hygge i en afslappet atmosfære, der har udviklet et dejligt fællesskab og glæden ved at danse.

I.D.: Jeg har været meget glad for at have Jean-Paul som underviser. Han er tydeligvis passioneret omkring det at formidle mange aspekter af dansen, hvilket har været vældig lærerigt for mig. Den meget fokus på kønsroller i og uden for dansen har været et dejligt og lærerigt ekstraelement.

Når jeg tænker tilbage på de mange lærere, jeg har haft igennem mit liv, så er det netop de passionerede og de "særlige" (her ment som en kompliment), der står skarpest i hukommelsen. De, der havde kant, som stak ud fra mængden, som havde særlige meninger—som jeg ikke nødvendigvis var enig i, men som fik mig til at reflektere.

Lærere, der også var møgbesværlige, som provokerede — og som alligevel gjorde, at man på kærlig vis kom i mål med sin undervisning. En sådan underviser er Jean-Paul. Og gudskelov for det.

M.C.: Efter at have deltaget på Janes og Jean-Pauls hold i fem perioder, er jeg klar til at komme videre. Undervisning har været rigtig god og givtig, og jeg mener, at alle ny begyndere vil have glæde af at danse med/hos Jean-Paul og Jane. Undervisningen er grundig, hvilket jeg kun kan se som en stor fordel, når man er ny begynder.

P.M.J.: Jean-Paul er god til at gentage figurene så vi alle kan. For os, der ikke husker figurene så godt, er det fantastisk, at det er ok og figurene bliver gennemgået igen så vi alle kan være med, en vigtig del/element i Jean-Pauls undervisningsform.

A.S.: Min kæreste og jeg har været utrolig glad for at gå til Salsa hos Jean-Paul. Jeg synes han er en dygtig instruktør der forstår at få alle på holdet til at kunne udføre de forskellige figurer og samtidig gøre det sjovt og underholdende. Jeg har tidligere gået til Salsa i København og er meget glad for at have fundet en dygtig instruktør ... Jeg synes også vi har fået rigtig meget ud af at gå hos Jean-Paul—vi er blevet udfordret og kan nu mange flere figurer end før.

H.H.D.: Jeg har været super glad for undervisningen. Jeg har tidligere gået til begynder undervisning i salsa hvor jeg på ingen måde lærte så meget som nu.

L.A.: Jean-Paul underviser i en afslappet og humoristisk tone-dette er med til at jeg kan lide at gå til salsa.

R.H.: Det er vigtigt at manden fører og det er ikke alle mænd, som gør det. Hos Jean-Paul bliver der lagt stor vægt på at manden skal lære at føre og kvinden skal lære at blive ført. Grundighed er en ting, som Jean-Paul lægger stor vægt på og han tager ikke hold på en ny figur, før vi alle sammen kan alle de andre figurer.

 
Videoer

Her kan du se videoer af flere delvariationer og variationer. Du kan finde en detaljeret beskrivelse af grundtrin og de basale figurer her.

Vi glædeligt tilbyder dig disse oplysninger. Og du skal vide, at det at se film og læse instrukser ikke kan give dig den samme dybde, som du vil få ved at komme til undervisning!

Vi har flere videoer, som kursisterne gerne må få i takt med, hvor vi er i undervisningen.

 

Grundtrin


 

Enchufla Rettetrin

 

Enchufla Doble

 

Enchufla DiLe Que No

 

Voofla

 

Para Mi Para Ti 1

 

Para Mi Para Ti 2

 

Para Mi Para Ti 3

 

Para Mi Para Ti 4

 
Beskrivelser

Her kan du se detaljerede beskrivelser af grundtrin og de basale figurer.

 

Følgende forkortelser bruges:

K Kvinden
M Manden
V Venstre
H Højre
VF Venstre Fod
HF Højre Fod
VH Venstre Hånd
HH Højre Hånd
PP På Plads
TPP Tilbage På Plads
SPP Slår På Plads
DLQN DiLe Que No
 

Cubansk Salsa danses på en 2-takt, 4-slag rytme: 1-2-3-4 (5, 6, 7, 8), hvor 4. og 8. slag er en pause. Takterne gentages igen og igen. Ulige takter hedder takt 1, og lige takter hedder takt 2.

Grundtrin
Grundtrinen består af 2 4-slag takter:

Takt 1:
Slag 1:M: VF baglæns K: HF baglæns
Slag 2:M: HF SPP K: VF SPP
Slag 3:M: VF TPP K: HF TPP
Slag 4:M: pause K: pause
Obs: Pausen er meget vigtig!

Takt 2:
Slag 1:M: HF til H (eller frem) K: VF til V (eller frem)
Slag 2:M: VF SPP K: HF SPP
Slag 3:M: HF TPP K: VF TPP
Slag 4:M: pause K: pause
Obs: Pausen er meget vigtig!
 

Vuelta (drejning på spansk)
Vueltaen består af 2 4-slag takter.

(Den første takt af vueltaen er det samme som for grundtrin, på nær at M tager VH op mellem slag 2 og 3, som viser K at hun skal dreje på takt 2, EFTER pausen!).

Takt 1:
Slag 1:M: VF baglæns K: HF baglæns
Slag 2:M: HF SPP K: VF SPP
Slag 3:M: VF TPP K: HF TPP
Slag 4:M: pause K: pause
Obs: Pausen er meget vigtig!

Takt 2:
Slag 1:M: HF SPP K: VF frem og start drejning til H
Slag 2:M: VF SPP K: HF drej halv omkring PP
Slag 3:M: HF SPP K: VF drej færdig
Slag 4:M: pause K: pause
Obs: Pausen er meget vigtig!
 

(Når K eller M slår fødderne PP tre slag i træk, som M gør i takt to af vueltaen, hedder det standby grundtrin).

 

Enchufla (stikkontakt på spansk)
Enchuflaen består af 1 4-slag takt.

(Enchuflaen er sandsynligvis den vigtigste delvariation i Salsa!).

Slag 1:M: VF baglæns K: HF baglæns
Slag 2:M: HF frem K: VF frem
Slag 3:M: VF frem og drej 180 til H K: HF frem og drej 180 til V
Slag 4:M: pause K: pause
 

(Når der tages to enchuflaer i træk bytter K og M deres enchuflaer, dvs., at K tager en enchufla med VF og M med HF. To enchuflaer i træk hedder en enchufla doble, se næste deltrin).

 

Enchufla doble
Enchufla doble består af 2 4-slag takter.

(Den første takt er det samme som for en enchufla.).

Takt 1:
Slag 1:M: VF baglæns K: HF baglæns
Slag 2:M: HF frem K: VF frem
Slag 3:M: VF frem og drej 180 til H K: HF frem og drej 180 til V
Slag 4:M: pause K: pause

Takt 2:
Slag 1:M: HF baglæns K: VF baglæns
Slag 2:M: VF frem K: HF frem
Slag 3:M: HF frem og drej 180 til H K: VF frem og drej 180 til V
Slag 4:M: pause K: pause
 

(VIGTIGT: Manden skal støtte kvinden undervejs ved at standse hende med HH på venstre skulder ved slutningen af første enchufla og skubbe hende tilbage når den anden enchufla begynder!).

 

Til DiLe Que No (Se DiLe Que No, DLQN, næste)
K bringes til DLQN typisk fra en enchufla hvor hun befinder sig på Ms H side.
Til DiLe Que No består af 1 4-slag takt.

Slag 1:M: HF tilbage K: VF på skrå mod M
Slag 2:M: VF PP K: HF ved siden af M (med plads til VF)
Slag 3:M: HVF TPP K: VF så at K står ved siden af M
Slag 4:M: pause K: pause
 

(Ved enden af takten stiller K sin VH på Ms H skulder).

(En enkel enchufla efterfølges oftest af en Til DLQN og en DLQN, som er den første figur, se Enchufla DiLe Que No nedenfor).

 

DiLe Que No (sig nej til ham på spansk)
DiLe Que No består af 2 4-slag takter.

Takt 1:
Slag 1:M: VF frem mod K K: HF baglæns
Slag 2:M: HF PP K: VF PP
Slag 3:M: VF TPP 180 væk fra K K: HF frem til H 45 grader væk fra M
Slag 4:M: pause K: VF dip mod HF

(denne kombination af tre slag for M hedder "frem og fortryd)"


Takt 2:
Slag 1: M: HF baglæns K: VF til V forbi M
Slag 2: M: VF PP K: HF til V, start V drejning
Slag 3: M: HF ved siden af VF mod K K: VF drej færdig til grundtrin stilling
Slag 4: M: pause K: pause
 

(Læg mærke til, at DLQN er en delfigur hvor der sker noget på slag 4 i første takt i stedet for den sædvanlige pause: Ks dip!).

 

Disse delvariationer, Vuelta, Enchufla, og DiLe Que No er, når de kombineres på forskellige måder, grundelementerne, figurene bygges fra.

Figurer

Enchufla - dilequeno: En enchufla og en DLQN!

Voofla En vuelta for kvinden efterfulgt af en enchufla - DLQN.

Triple Tre enchuflaer med kvinden foran manden og dilequeno.

Para mi Para ti nr. 1
(en til mig en til dig)
Tre enchuflaer, hvor kvinden går foran, bagved, og foran manden, efterfulgt af en DLQN.

Para mi Para ti nr. 2 Samme som para mi para ti nr. 1, med et håndskift efter enchufla nr. 1 og enchufla nr. 2.

Setenta Vuelta for kvinden, mens manden holder begge hænder (VH til HH og HH til VH), og mandens HH, dvs. kvindens VH, bliver nede; efterfulgt af de to sidste enchuflaer fra en para mi para ti nr. 2, og DLQN.
 

Her finder du en udførlig liste af figurer

Setenta Serie

Grundtrin
Enchufla rette trin
Enchufla Doble
Enchufla Dile Que No
Voofla
Manuel
Manuel complicado
Triple
Para Mi Para Ti 1
Para Mi Para Ti 2
Para Mi Para Ti 3
Para Mi Para Ti 4
Para Mi Para Ti 5
Para Mi Para Ti 6
Para Mi Para Ti 7 *
Para Mi Para Ti 8 *
Para Mi Para Ti 9 *
Setenta
Setenta Elegante *
Setenta Cambia Manos *
Setenta Cambia Manos Complicada *
Setenta Cambia Manos Ex Complicate *
Setenta Alta *
Setenta y Rumba
Setenta y Uno *
Setenta y Cinco *

Setenta Serie con una Vuelta (med en drejning for kvinden på mandens højre side)

Enchufla Dile Que No and Voofla con una vuelta
Triple con dos vueltas (to drejninger)

Setenta Serie y ocho (med otte tal drejning for begge)

Enchufla y ocho

Setenta Serie y zero (kvinden går rundt bag manden)

Setenta zero doble

Ochenta Serie (alle med håndskift)

Ochenta (80)
Sløjfe
Ochenta y uno (81)
Ochenta y tres (83)
Ochenta y cuatro (84)
Ochenta y cinco (85)
Crúzate
85 fake *
85 elegante *
Ahorcala (hæng hende) *
Sombrero (hatten) *
Mariposa (sommerfuglen)
Cuncun *
3M *

Familien Serie

La prima
La secunda
El hermano (broderen)
La hermana (søsteren)
La prima con la hermana
La prima con la hermana complicada
El Tio Rico *

Diverse Variationer

El Dedo (fingeren)
La Montaña (bjerget) *
You Me You
Dos Complicado
Me quedo con ella
Me quedo con ella complicado
El pulpo (blæksprutten) *
El pulpo doble *
Peligrosa *
Preciosa *
Cuatro Vueltas *
Con cabeza

Samtlige figurer kan fås som film, spørg os, undtagen dem med en stjerne, de kommer senere!